۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۵۰

مطهري مطرح کرد:

خراسان شمالي گنجينه تنوع زيستي در كشور است

خراسان شمالي گنجينه تنوع زيستي در كشور است

بجنورد - خبرگزاری مهر: مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي گفت: اين استان به عنوان يك گنجينه تنوع زيستي و بي نظير در بحث زيستگاه هاي كشور محسوب مي شود.

سيد اصغر مطهري در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حیات گونه های مختلف جانوری و  گیاهی در خراسان شمالی، افزود: این استان از جمله استان هاي خاص در بحث زيستگاه هاي طبيعي كشور به شمار مي رود كه چند اكوسيستم مختلف را در خود جاي داده است.

وي با بيان اينكه خراسان شمالی از لحاظ طبيعي بسيارغني است، اظهار داشت: برخلاف اين كه خراسان شمالي از نظر وسعت استان کوچکی محسوب می شود اما مي توان در طبیعت و عرصه های زیستی آن گونه هاي مختلف جانوري را مشاهده کرد كه مجموعه متضاد و جالبي را تشكيل داده است.

مطهري با اشاره به اينكه گونه هاي مختلفي از يوزپلنگ در كشور زيست مي كنند، گفت: خراسان شمالي جزء آن دسته از استان هايي محسوب مي شود كه محل زيست آخرين يوزپلنگ های آسيايي در كشور است.

به گفته اين مسئول در حال حاضر 21 گونه پستاندار، 148 گونه پرنده، 52 گونه خزنده، چهار گونه دوزيست و هشت گونه آبزي در خراسان شمالي شناسايي شده است.

وي نماد زيست محيطي استان را قوچ اوريال عنوان كرد و گفت: پارك ملي سالوك و ساريگل اسفراين محل زيست اين نوع قوچ در كشور هستند و مي توان قوچ اوريال را خالص ترين قوچ از نظر ژن در استان و کشور دانست.

مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي افزود: اين استان داراي سه پارك ملي سالوك و ساريگل در اسفراين و ضامن آهو در جاجرم، چهار منطقه حفاظت شده سالوك و ساريگل در اسفراين، قرخود در مانه و سملقان، گلول و سراني در شيروان، يك پناهگاه حيات وحش در منطقه مياندشت جاجرم و سه آثار طبيعي و ملي در شيروان است.

کد خبر 2303353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha